Weg met de zorgen

Voor elke makelaar is een overzichtelijke website, professionele communicatie en strak design essentieel. Bij Social Estate halen we de zorgen van deze zaken weg bij u als makelaar en regelen we de communicatie en design van A tot Z. Eén sterk verhaal.

Lnkd.   In.   Contact.

Social Estate is onderdeel van Tremento.

Social Estate – Communicatie & Design voor Makelaars

5 redenen om als makelaar instagram te gebruiken

Met meer dan 500 miljoen gebruikers en 4,2 miljard ‘likes’ per maand is Instagram een fantastisch kanaal om nieuwe (huur)woningen onder de aandacht te brengen. Instagram is visueel, interactief en dynamisch: het perfecte social media platform voor een makelaar of vastgoedbeheerder. 

Als makelaar is het belangrijk om te weten dat Instagram anders werkt dan Facebook, LinkedIn of Twitter – de betrokkenheid (ook wel interactie) is tien keer hoger dan op Facebook! Geen wonder dat de meest succesvolle bedrijven stuk voor stuk Instagram inzetten om hun woningen, nieuwbouwprojecten en activiteiten te promoten.

Nog niet overtuigd? Kijk naar de cijfers:

  1. 500 miljoen gebruikers maandelijks
  2. 300 miljoen gebruikers per dag
  3. 4,2 miljard likes per dag
  4. 216.000 foto’s elke minuut
  5. Meer dan de helft van alle millennials is elke dag op Instagram aanwezig (en vergist u zich niet, de millennials bevinden zich al op de huizenmarkt!) 

Voordeel 1: Branding van uw makelaardij of vastgoedbeheer

Er is geen betere manier om uw bedrijf te ‘humaniseren’ dan Instagram. De huidige generaties verlangen naar authenticiteit en een ‘persoonlijke touch’. Ze hebben genoeg van de overwegend commerciële uitingen.  Als makelaar of vastgoedbeheer kunt u op Instagram een pakkend, visueel verhaal vertellen over wie u écht bent en wat u doet. 

maartenmakelaardij.rdam weet een sterk merk op Instagram te laten zien als makelaar.

Voordeel 2: Klanten acquisitie 

Instagram is eigenlijk een beetje het nieuwe ‘op de deur kloppen’, cold-calling en e-mailing. U kunt met gemak potentiële klanten op Instagram zoeken en vinden. Om op Instagram deze klanten te vinden, hoeft u alleen maar op locatie te zoeken. Wanneer u op een locatie zoekt, zal u foto’s te zien krijgen die genomen zijn op die locatie (of in de nabije omgeving). Afhankelijk van de locatie zullen dit posts zijn van lokale bewoners. 

Deze foto’s komen van openbare accounts, dus u bent van harte welkom om de berichten te liken, er op te reageren of ze zelfs te reposten. Maak er een doel van om minstens op 25 lokale berichten per dag te reageren. Neem hiervoor echt even de tijd, en plaats geen spam. Door dit te doen zult u uw naam steeds meer onder de aandacht brengen bij uw doelgroep.

Een voorbeeld: misschien ziet u een foto van een groepje mensen, gezellig aan het picknicken in het park. Dit park is in de buurt van veel van uw (huur)woningen. U laat een reactie achter: “Ziet er gezellig uit!”

De persoon die de foto heeft geplaatst, ziet deze reactie binnenkomen. Stel nu dat deze persoon nét zelf op zoek was naar een nieuwe woning: dan is de kans dat zij uw profiel bekijkt, best groot. Of misschien is er wel iemand anders in dat groepje die een nieuwe woning zoekt, of kennen zij iemand. 

De huizenmarkt is een dynamische markt en bijna iedereen kent altijd wel iemand die op zoek is naar een nieuwe stek. Door te reageren op posts van mensen in uw omgeving, wordt uw makelaardij of vastgoedbeheer al gauw een ‘top-of-mind’-merk. De meeste mensen zoeken een nieuwe woning via een website als Pararius of Funda. Niet alleen vanwege het gemak, maar ook omdat zij namen van makelaars niet snel onthouden. Uw naam moet daarom bij deze mensen bekend worden. Zo vergroot u de kans dat zij direct naar u zoeken, of in de toekomst zich bij u welkom voelen. 

Makelaar - Acquisitie via Instagram - Redenen om Instagram te gebruiken

Voordeel 3: Sociaal bewijs

Instagram Marketing is een manier om uw omgeving te laten zien dat u de lokale expert bent. Op Instagram kunt u als makelaar of vastgoedbeheer laten zien dat u het gebied beter kent dan wie dan ook. Een krachtige tool die kan bijdragen aan het besluit van verkopers, kopers en huurders om met u samen te werken. Heeft u veel volgers en veel interactie? Dan – zo redeneert menig Instagrammer – zal u ook wel een goede makelaar zijn. Zien zij dat u ook op reacties en vragen op Instagram reageert, dan wordt deze gedachte alleen maar versterkt.  

Voordeel 4: Burgemeester van de stad

Zie Instagram als meer dan een platform waar u nieuwe woningen kan delen: zie het als een online dorp of stadje, waar u als makelaar of vastgoedbeheerder de burgemeester bent. Zet de lokale bevolking in de spotlight en deel informatie over bedrijven, evenementen en activiteiten. Tag uw bevolking en partners. Deel tips over het verkopen of verhuren van een huis. Promoot de omgeving. Zo wordt het pas écht interessant om u te volgen op Instagram. 

Voordeel 5: Verwijzingen krijgen

Instagram is een geweldige plek voor makelaars om verwijzingen te krijgen. Dit kan zowel door nieuwe klanten als door mensen die nog nooit eerder van u gehoord hebben, maar wel uw posts onder hun snoet geschoven krijgen. 

Door een variatie aan content te plaatsen (voordeel 4), blijft u ook voor uw eerdere of huidige klanten interessant om te volgen. Dit heeft als gevolg dat, wanneer u een nieuwe (huur)woning plaatst, deze eerdere klanten dit ook te zien krijgen. De kans dat zij hun netwerk naar u doorverwijzen, is (indien zij tevreden zijn) erg groot, want een verwijzing geven op Instagram is makkelijk: ze zullen de persoon die zij kennen (en voor wie uw aanbod interessant is) simpelweg onder de post taggen. Of ze sturen een screenshot door.

Daarnaast kunt u een hoop nieuwe klanten bereiken doordat Instagram als platform u aan hen verwijst. Door de juiste hashtags en het gebruik van een geo tag (locatie) kan uw post in de feed terecht komen van allerlei potentiële kopers en huurders – die u anders misschien nooit gevonden hadden. 

Tot slot

Instagram heeft dus veel voordelen voor u als makelaar of vastgoedbeheerder. Dit social media kanaal biedt een perfect platform om een visueel verhaal te vertellen én connecties op te bouwen. Zoals ik al eerder besprak, is de makelaardij een ‘sociaal beroep’: het gaat vooral om communicatie. Het is belangrijk om écht over te komen. Via Instagram kunt u uw online persoonlijkheid een gezicht geven. En dus de authenticiteit vergroten.

Heeft u geen tijd om zelf met Instagram aan de slag te gaan? Neem dan gerust contact op, of lees meer over wat ik voor u kan betekenen.