Weg met de zorgen

Voor elke makelaar is een overzichtelijke website, professionele communicatie en strak design essentieel. Bij Social Estate halen we de zorgen van deze zaken weg bij u als makelaar en regelen we de communicatie en design van A tot Z. Eén sterk verhaal.

Lnkd.   In.   Contact.

Social Estate is onderdeel van Tremento.

Social Estate – Communicatie & Design voor Makelaars

3 social media fouten van menig vastgoedbeheer of makelaar

Bent u een makelaar? Of werkt u voor een vastgoed bedrijf? Dan heeft u een ‘sociaal bedrijf’. Uw hele dag is opgebouwd rond communicatie. Gesprekken met klanten, netwerken met andere zakelijke professionals, het opvolgen van leads. Het woord ‘sociaal’ is misschien het meest geschikte woord om uw branche te definiëren. En toch worden er veel fouten gemaakt op social media. 

Er is geen gebrek aan interesse in onroerend goed. Dankzij tv-shows, magazines en blogs is het grote publiek er gek op geworden.

Dus, als u eigenlijk een heel sociaal beroep heeft en de gemiddelde mens geïntrigeerd is door onroerend goed, waarom falen de meeste makelaars dan op sociale media? Bekijk deze grafieken van HubSpot maar eens:

Volgens deze grafieken wordt er het meest gepost op social media door, jawel: vastgoed professionals. Maar… berichten van makelaars ontvangen veel minder interactie dan die in andere branches. Hoe komt dat toch? 

Laten we eens kijken naar 3 fouten die vaak worden gemaakt op kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn.

# 1: De meeste sociale posts over onroerend goed zijn zelfvoorzienend en voorspelbaar.

Waarover gaan uw berichten op uw social media? Bij de meeste makelaars zien we een mix van onroerend goed, open huis aankondigingen en posts over uw bereidheid om mensen te helpen een huis te kopen en verkopen. Wat hebben ze alle drie gemeen? Ze gaan helemaal over jou.

Facebook, Instagram en Twitter hebben alledrie algoritmen die de waarde bepalen van de inhoud die u plaatst. Die waarde is bijna volledig gebaseerd op het aantal interacties (likes, comments, shares/retweets, antwoorden, etc.) die uw post ontvangt. Een bericht dat binnen het eerste uur nadat het is verschenen geen interactie ontvangt, wordt als irrelevant beschouwd en zal snel uit de meeste ‘feeds’ (de tijdlijn op een social media platform) verdwijnen. 

Dus wat kan u als makelaar doen om meer interactie te genereren op social media? Eigenlijk is het simpel: de meest succesvolle en effectieve marketingstrategie is om uw lezers op de eerste plaats te zetten. Net zoals uw échte kopers en verkopers.

  1. Maak content die je fans zal interesseren en waarover ze kunnen praten. 
  2. Stel vragen die hen dwingen te antwoorden. 
  3. Deel tips of ideeën voor woningverbetering om lezers te helpen de waarde van hun huis te verhogen. 
  4. Start een blog met relevante artikelen omtrent de woonmarkt, het verbeteren van je eigen woning, het besparen op kosten, et cetera. 
  5. Geef lezers een kijkje in uw dagelijkse leven als vastgoed professional.

Het is volkomen acceptabel om open huis aankondigingen en nieuwe woningen te vermelden. Dat is tenslotte waar uw bedrijf om draait. Maar wanneer u de lezer op de eerste plaats zet en ook focust op de, voor hen relevante, andere zaken, zullen ook uw andere posts meer interacties genereren. Want uw lezers geven nu de voorkeur aan u als makelaar of vastgoedbeheer in plaats van aan een ander. 

Social media voor elke makelaar of vastgoedbeheer - Social Estate - Foto van makelaar in Canary Wharf, London

# 2: Uw posts laten niet de persoonlijkheid van u als makelaar of vastgoedbeheer zien

Wat onderscheidt u van alle andere vastgoed professionals in uw markt? Ik hoop dat dit een makkelijke vraag is om te beantwoorden. Onroerend goed is een industrie met veel concurrentie. Een succesvolle makelaar heeft niet gewoon een bedrijf, nee, hij of zij heeft een merk. Ze staan bekend om hun ervaring in een specifiek gebied. Het merk is de persoonlijkheid van uw bedrijf. En het zou het belangrijkste speerpunt van uw social media strategie moeten zijn. Wanneer u met Social Estate samenwerkt, stellen we daarom ook altijd eerst een strategie op! 

Bent u gespecialiseerd in studio’s voor starters? Appartementen voor expats? Huizen die misschien nog een opknapbeurt kunnen gebruiken, maar wel voor een lage prijs op de markt komen? Of bent u die eigenzinnige makelaar in de roze auto die iedereen in de buurt kent en lief heeft? Dat werkt ook!

Gebruik wat u onderscheidt om uw merk en uw persoonlijkheid over te brengen op social media. Schrijf artikelen en posts die gedenkwaardig zijn en u onderscheiden als een vastgoed professional. Dit is cruciaal in deze concurrentie-rijke industrie. Maar… schrijven is best lastig. Indien u hier moeite mee heeft, raad ik daarom aan om met mij samen te werken 😉 

Social media voor elke makelaar of vastgoedbeheer - Social Estate - een foto van Canary Wharf, London

# 3: Er is geen consistentie.

Voor de meeste makelaars is social media een ondergeschoven kindje. U heeft goede bedoelingen, maar het bedrijf runnen dwingt social media (en marketing in het algemeen) vaak van de prioriteitenlijst. Dat is jammer, want indien u niet consistent bent in uw social media strategie, valt u ook minder op. En is de kans dat uw fans uw posts zien erg klein. 

Menig makelaar weet dat social media consequent moet worden ingezet om effectief te zijn. De grootste reden dat dit vaak niet lukt, is omdat ze niet weten wat ze moeten plaatsen of hoe ze iets moeten verwoorden. 

Wanneer u met mij samenwerkt, begin ik daarom altijd eerst met het ontwikkelen van een strategie. Een strategie die ervoor zorgt dat u consistent op social media aanwezig zal zijn. 

Zo kijk ik naar posts die u kan plaatsen, ongeacht of er nieuw aanbod is. Zoals: elke maandag een tip delen over een bepaald onderwerp. Of het delen van leuke trivia over het gebied waar u actief bent als makelaar. 

Wees dus creatief! Ook wanneer u zelf aan de slag gaat. Bedenk een strategie waarbij u het zware werk in één keer kunt doen. Maak elke maand een paar uur vrij en schrijf dan alle inhoud die je nodig hebt voor de komende vier weken. Met sommige social media kanalen, zoals Facebook, kun je je berichten van tevoren plannen. Gebruik een “vooruitdenkende” strategie en wees voorbereid op wat er eventueel tussendoor kan komen!

Tot slot

Social media biedt u een betaalbare mogelijkheid om uw vastgoed bedrijf of uzelf als makelaar te laten groeien. Er is geen beter middel om met uw huidige en toekomstige klantengroep in contact te komen. Hopelijk zult u als makelaar of vastgoedbeheer profiteren van bovenstaande tips. Zoals met alles is het begin vaak het lastigst. Maar een goed begin is het halve werk!

Geen tijd voor social media? Of heeft u geen idee hoe u een strategie moet opzetten? Lees dan meer over wat ik voor u kan betekenen of neem direct contact op