Weg met de zorgen

Voor elke makelaar is een overzichtelijke website, professionele communicatie en strak design essentieel. Bij Social Estate halen we de zorgen van deze zaken weg bij u als makelaar en regelen we de communicatie en design van A tot Z. Eén sterk verhaal.

Lnkd.   In.   Contact.

Social Estate is onderdeel van Tremento.

Social Estate – Communicatie & Design voor Makelaars

Woonbrochure tips voor makelaars en vastgoedbeheer

Brochures zijn een essentieel onderdeel van marketing voor een makelaar of vastgoedbeheerder. Maar een goede woonbrochure vereist kennis en professionaliteit. Een grafisch ontwerper die zorgvuldig en serieus aan de gang gaat met uw wensen en doelstellingen. Maar waar moet een goede woonbrochure aan voldoen? Hier zijn enkele tips:

Stel doelen

Voordat u begint, moet u duidelijk zijn wat u met uw brochure wilt bereiken. Is het om de diensten van uw bureau te verkopen, uw aanbod te presenteren of om nog eens extra te onderstrepen wat u tegen een potentiële koper of verkoper heeft gezegd? Wat is de kernboodschap die u wilt overbrengen? 

Ook belangrijk: hoe zal uw brochure worden gedistribueerd? Wordt hij online verspreid of laat u hem bij mensen op de deurmat vallen? Of geeft u uw brochure na het bezichtigen van een woning?

Begrijp wat u te bieden heeft

Wat zijn de belangrijkste verkoopargumenten voor uw diensten of het onroerend goed dat u verkoopt? Wat maakt deze woning uniek? Of hoe onderscheidt u als makelaar of vastgoedbeheerder zich van de rest? Dergelijke vragen zijn belangrijk voor de inhoud voor uw brochure.

Begrijp uw klant 

Als u echt in contact wilt komen met potentiële verkopers en kopers, moet u weten wie ze zijn en waarnaar ze op zoek zijn. Wat zijn hun behoeften? Dit helpt u te bepalen welke van de voordelen en sterke punten van uw services of woningen u moet markeren en welke toon u moet gebruiken. Zorg dat de inhoud van de brochure precies datgeen uitlicht wat belangrijk is voor uw klant. Probeer uw eigen brochure te bekijken vanuit de ogen van uw klant, niet vanuit uw eigen standpunt als makelaar of vastgoedbeheerder. 

Bekijk dit project hier

Less is more

Een brochure met te veel pagina’s of foto’s kan chaotisch overkomen. Zo’n brochure wordt al gauw in een la gegooid en vergeten. Houdt het dus bij alleen de belangrijkste informatie. Niemand leest graag enorme blokken tekst op een klein vel papier. Bovendien hebben veel mensen een korte aandachtsspanne, ofwel: kom snel ter zake. Maak het makkelijk voor de lezer om uw brochure te lezen door koppen en opsommingstekens te gebruiken. Haal onnodige woorden weg en maak het geheel overzichtelijk. 

Koppen zijn een geweldige manier om de aandacht te trekken en uw belangrijkste boodschap over te brengen. Omdat veel mensen niet verder lezen dan een kop is het slim om het belangrijkste verkoopargument hier in te gebruiken. Opsommingstekens helpen u ook om ideeën snel en duidelijk te benadrukken. Maar… overdrijf niet. Voorkom dat u de lezer overstroomt met te veel informatie en probeer in plaats daarvan ‘the big picture’ over te brengen: de belangrijkste dingen dus. Niet meer, niet minder.

Bekijk dit project hier

Houd het simpel

Kies voor een strak, overzichtelijk ontwerp. Als u te veel verschillende lettertypen gebruikt ziet het geheel er al gauw rommelig uit (ja, ook indien u een heel ‘kleurrijk’ en ‘vrolijk’ vastgoed bureau bent…’. Dat geldt ook voor het gebruik van te veel verschillende kleuren of afbeeldingen. Rommelig staat voor veel mensen gelijk aan onprofessioneel. En niemand wil met een onprofessionele makelaar of vastgoedbeheerder werken. 

Onderscheid u van de rest 

Men wordt tegenwoordig gebombardeerd met marketingmateriaal. De meeste mensen worden er ‘knettergek’ van. Des te belangrijker is het dat uw brochure de rest overtreft qua ontwerp, foto’s en inhoud. Overweeg hoe u kunt opvallen door het gebruik van verschillende papierformaten en -diktes, opvallende kleuren of afbeeldingen. Wees creatief. Het gebruik van witruimtes kan uw ontwerp soms ook echt van de pagina doen springen. Een goede ontwerper weet dit en zal deze truc dan ook toepassen in het ontwerp.

Afbeeldingen zeggen meer dan woorden

Vermijd afbeeldingen die er te geënsceneerd uitzien. De huidige woningzoekende generatie prikt hier zo doorheen. Wees selectief in de keuze van foto’s. Foto’s van slechte kwaliteit of te veel foto’s van een woning zullen de kwaliteit van uw woonbrochure verlagen. En dus afbreuk doen aan wat u probeert te verkopen. Als makelaar of vastgoedbeheerder is het aan u om hier keuzes in te maken.

Wees uzelf

De makelaar en vastgoed wereld is een rommelig wereldje geworden als we kijken naar de communicatie. De meeste ‘doen maar wat’. Des te belangrijker is het dat uw ontwerp, afbeeldingen en tekst u vertegenwoordigen en waar u voor staat. Het heeft geen zin om een ​​moderne, funky brochure te hebben als uzelf conventioneler bent in uw manier van denken. Wees consistent in uw stijl, en zorg dat uw persoonlijkheid in deze stijl duidelijk naar voren komt.

Maak het een blijvertje

Plaats nuttige of interessante informatie in uw woonbrochure. Dit vergroot de kans dat lezers de brochure bewaren, ernaar te verwijzen of doorgeven aan andere mensen. Wat u zoal in de brochure kan plaatsen? Wat dacht u van statistieken omtrent verkoopcijfers, een overzicht met scholen en sportclubs in de omgeving van het specifieke onroerend goed, een rijtje met voordelen van wonen in de omgeving. De gouden tip is dus: wees meer dan een makelaar of vastgoedbeheerder. Wordt het ‘magazine van de buurt’. 

Maakt u een woonbrochure over een nieuwbouwproject? Probeer deze brochure dan eens te bekijken alsof het een magazine wordt. Wat kan u allemaal promoten in de omgeving van het project? Zo kunt u ook cross-promotie kansen creëren. U promoot een business in de woonbrochure van het nieuwbouwproject en in ruil daarvoor promoten zij het project. Goede partnerships vind u bij bijvoorbeeld een lokale bakker, kledingzaak of boekenwinkel.  

Een vastgoedbeheerder / makelaar moet altijd zorgen voor een consistente branding. Eén duidelijke, visuele stijl naar buiten toe.

Wees consequent

Marketing moet nooit via slechts één medium gaan. Om klanten te krijgen en behouden kunt (en moet) u een scala van tools gebruiken. Zorg ervoor dat het ontwerp en de tekst van uw woonbrochure in dezelfde stijl zijn ontworpen als al het andere marketing- en merkmateriaal van uw makelaardij of vastgoedbeheer. Zorg ervoor dat uw advertenties, website, direct mailing, logo, andere brochures, briefhoofden, e-mails, visitekaartjes, kantoorontwerp en dergelijken consistent zijn qua stijl. Zodat klanten het gevoel hebben dat ze met hetzelfde bedrijf te maken hebben. Via elk ‘contactpunt’ (touchpoint, zoals we dat mooi in de marketingwereld noemen) moeten zij dezelfde boodschap ontvangen.

Zorg ervoor dat uw woonbrochure professioneel is. Verwijder amateuristische afbeeldingen, te donkere foto’s en slecht geschreven teksten. Pas op spelfouten en typefouten. Al deze dingen maken het lastig om u, uw bedrijf of het vermelde onroerend goed serieus te nemen. Bespaar dus niet op uw marketingmateriaal!

Tot slot

Bent u op zoek naar een grafisch ontwerper voor uw woonbrochure? Wilt u een logo laten ontwerpen voor uw makelaardij of vastgoedbeheer? Of een nieuwe website? Voor al uw marketingmateriaal kunt u terecht bij Social Estate. Neem contact op of kijk eens op onze ‘grafisch ontwerp‘ pagina.